
Af Niels E. Bjerrum, Teknik- og Miljøordfører for Socialdemokratiet i København.
Man kunne for nylig læse på Politikens forside, at vores overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil mener, det skal være nemmere at have bil i København. Jeg er helt enig! Det skal det – men det er med den klare forudsætning, at bilerne hurtigt omstiller til at køre på grøn strøm.
Siden 1990’erne har vi på Rådhuset haft en politik om at gøre det så svært som muligt at have bil i byen. Det har været af hensyn til luftforurening, klima og trængsel. Men virkeligheden forandrer sig, og det skal vores parkeringspolitik også. I takt med den grønne omstilling vil bilerne om få år køre på grøn strøm, og dermed vil de traditionelle miljø- og klimaproblemer forbundet med trafikken ikke længere være de samme. Tilbage står et trængselsproblem, som vi naturligvis skal løse. En lille bybil fylder cirka det samme som to ladcykler – og vi skal finde plads til begge dele.
En ny kurs for Socialdemokratiet
Derfor lægger Socialdemokratiet nu op til en ny samfundskontrakt for bilpolitikken i København: Parkeringspladser nok til os, der bor og arbejder her, mod en hurtigere omstilling af bilerne til grøn strøm.
Enhedslisten vil nedlægge tusindvis af parkeringspladser og markant hæve priserne for os, der bor her. Vi socialdemokrater gik ved sidste valg i 2021 på valg om at fjerne en tredjedel af byens parkeringspladser. Men det forslag må vi erkende gik i den gale retning og tager ikke højde for, at flere og flere af byens biler kører på grøn strøm.
For os er det afgørende, at det bliver nemmere at have bil i byen for dem, der bor og arbejder her. Sandheden er, at bilen er afgørende for rigtig mange mennesker, hvis deres hverdag skal hænge sammen – ikke mindst for byens børnefamilier.
Vi går derfor til valg på at skaffe flere parkeringspladser – ikke færre. Vi mener, der skal være parkeringspladser nok. Det kræver blandt andet, at vi får bragt flere af de mange tusind parkeringspladser, der allerede findes, men ikke er tilgængelige for offentligheden, i spil. Parallelt mener vi, der er brug for at skrue tempoet op i den grønne omstilling, så flere af byens biler hurtigere skifter til grøn strøm. Det er ikke en nem opgave og kræver en række initiativer, hvis vi skal få alle med. Men det kræver først og fremmest, at det bliver nemmere at vælge grønt. Man kan i dag sagtens købe en billig elbil brugt som ny – og over en hel forbrugs- og levetid er en elbil faktisk billigere end en fossil bil.
Konkrete veje til en grønnere og nemmere bilhverdag
Vi foreslår at gøre det ansøgningsfrit frem til 2030 at opsætte el-ladestandere i København. Man skal altså de næste fem år ikke ansøge kommunen om godkendelse, så længe gældende regler naturligvis overholdes.
Nye officielle tal viser, at der findes omkring 125.000 parkeringspladser på offentlige og private fællesveje i Københavns Kommune. Derudover er der yderligere 125.000 private parkeringspladser. Københavnerne ejer cirka 140.000 biler. Det betyder, at vi har nok parkeringspladser – men de udnyttes ikke optimalt!
Vi vil desuden arbejde for en bedre udnyttelse af eksisterende parkeringspladser; dokumentation viser, at mange står ubrugte om aftenen og i weekenden, og disse skal åbnes for københavnere. En løsning skal også findes for de ubrugte el-delebilspladser, så de bringes bedre i spil.
For at fremme den grønne omstilling vil vi fjerne bureaukratiske barrierer, så flere kan vælge elbil og nemmere opstille ladestandere. Vi ønsker også mere fleksible beboerlicenser, så beboere eksempelvis kan bruge private pladser og parkeringshuse, som står tomme om natten, og zonerne man kan parkere i skal udvides.
For os er der ingen tvivl: Det skal være nemmere for os, der bor og arbejder her, at have bil i byen. Vi har brug for flere parkeringspladser til os, der bor og arbejder her – ikke færre. Og nej – det betyder naturligvis ikke, at vi ikke samtidig også skal fortsætte med at være verdens bedste cykelby og have en effektiv og moderne kollektiv transport!