27. MARTS 2020
Når virkeligheden forandre sig
CPH:DOX er et af de kulturelle tilbud som bliver hårdt ramt af, at det ikke længere er muligt at samle flere end 10 personer. Jonas Bjørn Jensen har talt med Tine Fischer, direktør i CPH:DOX om, hvad man gør i sådan en situation.
af Jonas Bjørn Jensen
Jeg har interviewet direktøren i filmfestivalen Copenhagen DOX, som lige nu afvikles digitalt. Fordi de som kulturaktør har valgt en meget modig vej, frem for at aflyse deres festival.
For kan man afholde en kulturfestival i et land, hvor man ikke må mødes mere end 10 mennesker, og hvor alle kulturelle samlingssteder er lukket
Det spørgsmål skulle direktøren i en af verdens største dokumentarfilms festivaler Copenhagen DOX, Tine Fischer forholde sig til. På bare 24 timer skulle de beslutte, om de skulle aflyse festivalen og smide et års arbejde direkte i skraldespanden. Som jo desværre er virkeligheden for rigtig mange kulturelle aktører lige nu. Dét og indholdet af årets festival har jeg snakket med Tine Fischer om.
”Vi kunne se, at vi ikke ville kunne komme til at afvikle festivalen. Men kunne ikke bære, at alt bare var tabt. Og jeg var også bange for, om vi overhovedet ville kunne rejse os igen, hvis vi lagde os helt ned. Derfor valgte vi at transformere festivalen til at være 100 procent digital. Det har krævet en vanvittig indsats fra alle i omkring festivalen, og jeg dybt taknemmelig over de bidrag og den indsats folk har gjort, for at få det til at fungere. Vi har set et ejerskab til Copenhagen DOX, som er større end vi har set tidligere. Og det har været meget rørende at opleve”, siger Tine Fischer.
Politiske bevægelser og samfundsforhold har hovedrollen i årets festival
”Vi er en festival der samler dokumentarfilm. Så vores program afspejler selvfølgelig også, hvad der bliver produceret. Og der fylder samfundsforhold, civilsamfund og politiske bevægelser rigtig meget. Ikke kun klimabevægelsen, men i virkeligheden meget bredere end det også. Menneskerettigheder, ulighed og demokrati. Af de tre mest sete film på festivalen indtil nu, er der to, som handler om økonomi. Det er filmatiseringen af Thomas Pikettys bog Capital in the 21th century og filmen Oeconomia. Det er dokumentarfilm, når det bedst. Komplicerede forhold som vores kapitalistiske økonomiske system, som bliver gjort vedkommende og forståeligt for alle. Det er rigtig fedt”, siger Tine Fischer
Ejerskabet og engagementet i årets festival er et kæmpe potentiale
”Vi skal lige lande oven på årets festival. Vi får et stort økonomisk slag, når vi ikke har kunnet afvikle fysiske filmfremvisninger. Men med en digital festival kan vi nok lige klare den, og vil derfor vende stærkt tilbage næste år. Vores pressede situation har skabt et ejerskab og et engagement i festivalen, som vi ikke har oplevet før. Det skal vi finde ud af at forstå og bygge videre på. For der er ikke noget jeg hellere vil, end at gøre Copenhagen DOX til hele byens og hele landets festival. Jeg får mails fra folk i hele Danmark, som er lige til at tude over. Det er så rørende med den opbakning. Vi er i år nået ud til mange, som vi normalt ikke når. Det skal vi holde fast i. Derfor har vi også forlænget festivalen til at løbe til 5. april ”, afslutter Tine Fischer